De Royal Welsh Show en ‘ons’ Hitteprotocol

13 aug

Vorige maand was het weer genieten op de jaarlijkse Royal Welsh Show in het Verenigd Koninkrijk. Midden in Wales ligt een terrein zo groot als 100 voetbalvelden tussen de prachtige heuvels. Alles wat met voeding en het agrarische leven van doen heeft, wordt er met trots gepresenteerd. In vier dagen tijd passeren meer dan een half miljoen bezoekers de toegangspoortjes. Complete gezinnen en families -opa's, oma's, kinderen en kleinkinderen- vermaken zich zonder probleem een hele dag. Alles wat er maar gepresenteerd kan worden aan landbouwhuisdieren wordt er geshowd. En niet alleen geshowd; alles wordt 'gekeurd' door honderden juryleden: schapen, koeien, paarden, de beroemde Welsh Pony’s, varkens, geiten, kippen, maar ook de beste sheepdog én de beste schaapscheerder. Het publiek staat in dikke rijen urenlang toe te kijken. Als de kampioenen worden aangewezen, is er meer opwinding en applaus dan bij menige voetbalwedstrijd in de Nederlandse eredivisie.

Ik heb ook weer genóten. Twee dagen met mijn oudste dochter Welsh Pony’s kijken. Hoewel ons merrietje niet in de prijzen viel, was het genieten en heel veel stof tot praten over de eigen fokkerij. Toch zat ik er niet helemaal gerust. Ik volgde elk uur het weer in Nederland: de hittegolf, hoe gaat het met de veetransporten, zijn er incidenten, is er vervelende publiciteit???

De NOS maakte in de loop van de hitteweek 'de balans op'. Een kleine bloemlezing daaruit: trein- en busvervoer kraakt en piept door de hitte. Treinen en trams vallen uit door materieelproblemen op het spoor, meldt ProRail. Deuren van de Amsterdamse metro gaan niet open, airco's in tram, metro en treinen kunnen de hitte niet aan en vallen soms uit…. op twitter 'regent' het extreme voorbeelden.

Ik ging weer wat relaxter zitten kijken naar alles wat voorbij kwam op de Royal Welsh. Geen melding van ernstige incidenten rond diertransporten. Geen oproep zoals twee jaar geleden van Dierenbescherming om helemaal te stoppen met vervoer van vee. Het ‘Hitteprotocol voor Diertransporten’ werpt toch echt zijn vruchten af zo lijkt het.
Dat Protocol is ooit mede op ons initiatief tot stand gekomen. Het bevat bovenwettelijke, maar wel vrijwillige voorschriften voor de vervoerder. Bij bepaalde warmte buiten minder dieren op de wagen en vroeger op de dag laden bijvoorbeeld. Destijds hebben we gezegd: wij steken onze nek uit maar alleen als de NVWA (in tropenrooster werken) en de slachterijen (geen wachttijden bij de slachthuizen en voorzieningen om de aanrijdende wagens koel te houden) ook meedoen. Wat onze balans van de hitteweek was?

De NVWA heeft vol ingezet op controles. Er zijn vier (!!!) boetes uitgedeeld in verband met hitte en transport. En dat op meer dan 5. 000 transporten. De NOS, Radio 1, de regionale omroepen en de landelijke kranten hebben niet kunnen 'uitpakken' met ernstige incidenten. Die waren er niet!

RTL liet op vrijdagavond ‘Eyes on Animals’ nog wel aan het woord....en die zeiden letterlijk: 'het Hitteprotocol werkt, maar her en der kan het beter in de afstemming tussen vervoerder en de keuringsinstantie NVWA en de planning bij de slachthuizen'. En daar gaan we wat mij betreft direct aan werken. Want bij een volgende hittegolf willen we helemaal geen nieuws over diertransporten. Geen nieuws is goed nieuws namelijk.
We kunnen als Vee&Logistiek Nederland trots zijn op onze leden-transporteurs. Een beetje zoals spreekt uit de honderden hooibalen die in Wales langs de wegen staan, met op het plastic er omheen de tekst: 'We are feeding a Nation'.

Henk Bleker.

Terug naar de columns

Laat een bericht achter