Lubach, Trump en Frau Antje

07 feb

U hebt het vast niet gemist. De meesterlijke en humoristische video van Arjen Lubach waarin hij Nederland aanprijst bij Donald Trump. Al meer dan vijftig miljoen keer is het bekeken. Met een imitatiestem van Trump worden Afsluitdijk, Madurodam en Ponypark Slagharen aangeprezen en 'You have Trump Towers and we have Lee Towers'. Alle media over de hele wereld hebben het gebracht. Het is eigenlijk een geweldige uiting van Hollandse creativiteit.

De Grüne Woche is de allergrootste food- en agrobeurs in de wereld. Al 65 jaar lang. Meer dan één miljoen consumenten bezoeken de beurs. Maar ook het agrarische bedrijfsleven, de brancheorganisaties en politici uit heel Europa en ver daarbuiten.

Ontelbare stands in diverse grote hallen. Eén dag heb je zeker nodig om alles te zien. Nederland is van oudsher groots aanwezig. Dit jaar geheel anders dan voorgaande jaren. Géén typische Hollandse hal met oude molens, kleurrijke 'bloemenvelden' en een poffertjeskraam. Het zag er modern, duurzaam en hightech uit. Sfeerorkest 'Kleintje Pils' en Frau Antje waren de enige 'restanten' van de Hollandse traditie.

De Hollandse hal verschilde in alles van de alle andere hallen. Waar de Italianen, Polen, Slovenen, Marokkanen en natuurlijk Beieren de eigen cultuur en traditie verbonden met de - vaak regionale - producten, had Nederland gekozen voor een moderne innovatieve uitstraling. In het restaurant was zelfs bewust geen vlees op de kaart gezet, terwijl in alle andere hallen de worsten je bijna in de mond vlogen.

Nederland onderscheidde - net als Lubach met zijn filmpje - zich zonder meer. Niet als Holland maar als koploper in duurzaamheid en innovatie. Het maakte ook in één klap duidelijk hoe divers de wereldmarkt is waar wij voor produceren. Terwijl in andere hallen de bezoekers aan lange tafels zaten en bier, wijn, worst en speciale vleesproducten nuttigden, was de Nederlandse hal de plek voor 'groene eerlijke producten'. En voor die immens diverse consumentenmarkt moet onze agri- en food business - waar wij een onmisbare schakel voor zijn - produceren.

Over de Nederlandse hal werd verschillend gedacht. Beetje weinig 'Hollands'? En waarom geen lekkere vleesgerechten op de kaart? We produceren ook vlees al super duurzaam, toch? Ik zou zeggen: volgend jaar Lubach vragen ons daar te presenten: ‘Holland first, it's fantastic, yes it’s true!’

Terug naar de columns

Laat een bericht achter